Petra!

posted in: Jordan, Vakantie | 0

We zijn aanbeland bij wat het hoogtepunt moet worden van onze reis: het bezoek aan Petra! Petra is de oude stad van de Nabateans die voornamelijk bestaat van uit de rotsen gehouwen gebouwen en graven.  We vertrekken op een onmogelijk vroeg uur om de grote menigten mis te lopen en moeten daarom al om 4:45 uur opstaan.  Na het ontbijt rijden we met onze bus naar de hoofdingang van het park, waarna we aan de lange wandeling beginnen door de kloof, de Siq genoemd, die ons naar Petra zal leiden.  Het doet ons herinneren aan de slot canyons in Arizona van de upper en lower Antilope Canyon, alleen veel groter en dieper.  Onderweg proberen ze ons steeds een ritje op een ezel of kameel te verkopen, maar die slaan wij af.  Het is overigens geen gezicht als er zo’n hele dikke toerist van 200kg op zo’n kleine ezeltjes zit; het is eigenlijk dierenbeulerij.  Als we via de bochtige kloof ongeveer een kilometer hebben gelopen, komen we door de laatse bocht en zien het uitzicht op de “Treasury”, het eerst gebouw dat je ziet in Petra.  Het is ook meteen een van de grootste, en meest goed bewaarde gebouwen.

De Treasury is voor veel mensen ook bekend van de Indiana Jones film The Last Crusade.  Omdat we hier zo vroeg zijn, zijn er hier nog niet zoveel mensen, en kunnen we fotos maken zonder menigtes erop.  Dat is wel anders aan het eind van de dag als we weer vertrekken en we ons met ellebogen werk door de menigte weer een weg naar de kloof terug moeten banen.  Maar voor die tijd moeten we eerst de rest van Petra bekijken.  We lopen rechts langs de Treasury richting de hoofdstraat van Petra.  Dit deel heet de Facades Street en hier woonden de notabelen van Petra.  De rots gebouwen hier zijn geweldig groot en zijn duidelijk ouder dan het verderop liggende deel die meer uit Romeinse tijden, veel later dan de puur Nabetaanse bouwstijl die puur beeldhouwen was. Ayman leidt ons over allerlei paadjes van het ene gebouw naar het andere, die als het ware een reis door de tijd is. Via Romeinse tempels belanden we aan bij Byzantijnse kerkjes, of wat ervan over is.  Ook hier weer zijn de mozaiek vloeren bewaard gebleven onder dikke laag beschermend zand.

Het plafond is ingestort, maar inmiddels vervangen door een constructie met tentdoek die de onder liggende ruines beschermd. Na een wandeling van bijna 5km komen we aan bij de voet van het pad die naar de Monestary leidt; wederom een van de grootse en mooiste gebouwen in Petra.  Op dit punt krijgen we instructies van Ayman hoe we verder moeten lopen, want hij gaat terug naar het dorp terwijl wij aan de ruim 800 treden beginnen die naar boven leiden.  Ik stuur Gepke maar vooruit, want met mijn slechte knie ben ik veel langzamer dan haar, en kan ik in mijn slakke tempo langzaam proberen toch naar boven te klimmen.

Uiteindelijk haal ook ik de top en kan een blik werpen op de enorme Monestary.  Gepke zie ik even niet, dus ik plant mezelf in een stoel bij het restaurant wat hier is en beloon mezelf met een Marsreep.

Na verloop van tijd komt Gepke aanlopen en gezamelijk beginnen we weer aan de tocht naar beneden.  Daar aangekomen blijkt dat onze statistieken van AppleWatch niet erg in overeenstemming zijn wat betreft de inspanning.  Gepke heeft ruim 70 verdiepingen geklommen en ik maar 21 ook al nam ik dezelfde route… Het zal wel komen door mijn slakke tempo.  We lopen via de Romeinse hoofdstraat “Maximus” weer terug.  Het loopt ongemakkelijk over de grote ronde stenen van de weg, maar het loopt beter dan in het rulle zand, en zo komen we ook in Rome.

We moeten via dezelfde kloof weer terug, maar het is nu bere druk, en er racen ook nog eens paarden wagentjes doorhen met mensen erin die te lui zijn om te lopen.

Uiteindelijk loopt de hele wandeling van de dag op tot zo’n 12km, en we zijn blij als we even met wat andere groepsleden bij een terrasje bij kunnen komen.  Het was allemaal enorm indrukwekkend, en we besluiten allemaal met wat alcoholische drankjes het stof weg te spoelen.

Omdat het “Happy Hour” is, krijgen we het tweede glaasje gratis, en de stemming is al gauw lekker jolig.  Als we de rest van de groep opzoeken, blijken die al een tijdje op ons staan te wachten, en zijn Not Amused…  Ach dat overleven we ook wel weer.  We rijden terug naar het hotel waar we lekker kunnen douchen want er is eindelijk weer warm water.  Vanavond nog even een lekker dineetje en dan kunnen we onder de wol en morgen uitslapen!

Dag 8 en 9: Wadi Rum en Aqaba